Den ikoniske hvid T shirt blev oprettet for mange år siden. Traditionelt henviser T-shirts til tøj med korte ærmer, runde halse, ingen kraver, lommer eller knapper. Naturligvis kommer navnet fra dets form, der minder om bogstavet “T”. I 1864 opfandt den britiske opfinder William Cotton (William Cotton) den kommercielle strikkemaskine og introducerede T-shirts til masserne. På dette tidspunkt blev der indført betalte helligdage og weekender, hvilket markerede behovet for at bære behageligt tøj til arbejdere på hviledage.
I 1901, P. Hanes Knitting Company lancerede en todelt undertøjsdragt, der minder meget om nutidens hvide T-shirt. Denne dragt er undertøj, der bæres af soldater under første verdenskrig. Den originale T-shirt blev kun betragtet som undertøj, hvilket betød, at det at bære det offentligt ville medføre oprør.
I 1913 vedtog den amerikanske flåde hvide T-shirts som det vigtigste lette tøj til søfolk. Rekrutterne var glade for at erstatte det tunge uldtøj med 100% bomulds-T-shirts, og Navy fandt, at lette skjorter var mere passende til deres behov. De er lette og luftige, har ikke meget lagerplads og kan bruges som håndklæder. Fremkomsten af betalte ferier har faktisk ført til begejstring for sport og fritid, og flere og flere mennesker foretrækker at bruge tynde bomuldsskjorter. Det amerikanske sportshold begyndte at indsætte navnene og antallet af atleter på T-shirts for at skelne mellem dem, og dette blev hurtigt populært blandt klubens tilhængere.
1950’erne og 60’erne: Fra stilikon til sensationel …
Imidlertid begyndte det virkelige gennembrud i de hvide T-shirters historie i 1950’erne, da Marlon Brando bar det ikoniske hvide tøj i den ikoniske Desire-trailer, og James Dean ændrede fuldstændigt Rebel’s stil uden en årsag. Anerkendt af to af Hollywoods største ikoner, blev T-shirten et symbol på oprør og uforenelighed. Da 1950’erne trådte ind i 1960’erne, blev T-shirts et must-have for antitraditionelle hippier og antikulturelle agitatorer.