Sådan værner du om dine ansattes helbred

Har din virksomhed behov for et øget fokus på de ansattes helbred? I de seneste år har de ergonomiske vilkår i de danske virksomheder fået mere opmærksomhed. Det er gået op for mange, at man kan kultivere en god arbejdskultur i sin virksomhed og på kontoret, hvis medarbejderne føler sig taget af. Her får du et par tips til, hvordan du kan forbedre arbejdsforholdene i din virksomhed.

Invester i hævesænke borde

En af de bedste metoder til at værne om helbredet hos dine ansatte, er ved et hævesænke bord. Skrivebordets funktion er således, at man kan hæve eller sænke det efter behov, så man skifter mellem at arbejde stående og siddende. At veksle mellem de positioner man arbejder med bidrager til at mindske mængden af stillesiddende arbejde, som dine medarbejdere udfører på kontoret. Det forbedrer blodcirkulationen, og så er stående arbejde med til at forebygge skader på ryg, skuldre og lænd. Ved at have bordet i den korrekte højde, kan du arbejde i en stilling der skåner din krop. Kombineret med en ergonomisk kontorstol er hævesænke bordet en essentiel investering for din virksomhed.

Er du interesseret i at investere i ergonomiske møbler kan du med fordel besøge Inventarland.dk ved at klikke her: www.inventarland.dk

Anvend software til at justere lysstyrken på computerskærme

En overset måde at skåne dine medarbejderes helbred, er ved at begrænse mængden af skarpt lys fra computerskærme. Der findes forskellige softwareprogrammer der automatisk justerer lysstyrken på computerskærmene, så dine medarbejdere slipper for at kigge ind i skarpt lys, mange timer om dagen. Nogle programmer har således den funktion, at lysstyrken justeres i takt med dagens naturlige belysning. Har du medarbejdere der arbejder sent om vinteren hvor det hurtigt bliver mørkt, kan det rette program hjælpe til at skåne øjnene. Lyset på skærmen bliver enten dæmpet eller skifter til en varmere farve der er mere behagelig at se på.

Planlæg kurser i ergonomi

Du kan som virksomhedsejer også tage initiativ til at planlægge et kursus i ergonomi for dine medarbejdere. En ting er at investere i ergonomiske møbler, en anden er at dine medarbejdere har den korrekte praksis når det angår forebyggelsen af arbejdsskader på kontoret. Et kursus kunne eksempelvis holdes på selve kontoret, og du kan invitere en konsulent ind eller selv fremlægge. På kurset kan du eksempelvis undervise dine ansatte i korrekte arbejdsstillinger, samt øvelser de kan udføre hvis de oplever konsekvenserne af et ikke-ergonomisk arbejdsliv. Det vigtigste er, at dine ansatte er opmærksomme på de tegn der kan være på arbejdsskader, samt hvad de skal gøre hvis det sker for dem. Ved at demonstrere øvelser, kan du opfordre dine ansatte til selv at lindre de værste smerter. Kurset kan inkludere en plan for, hvor ofte de bør veksle mellem at arbejde siddende eller stående ved det nye hævesænke bord. Du kan også søge inspiration hos medarbejderne selv: hvad mener de, at der bør være fokus på?

Når din virksomhed gør ergonomi til en prioritet, kan det bidrage til at styrke dine ansattes effektivitet samt deres følelse af, at deres chef bekymrer sig om deres helbred.

Related Articles

Dødsboer: Hvad du skal gøre, når du er den eneste arving

Hvis du var den eneste arving i et dødsbo, hvad ville dit første skridt så være? Ville du ringe til et ejendomssalgsfirma eller bare tage dig af det hele selv? Hvad er den bedste måde at håndtere et dødsbo på, når der ikke er nogen familiemedlemmer tilbage i live? Denne artikel vil besvare disse spørgsmål […]
Read more

Store hesteracer: Fra træk til væddeløbshest

Store hesteracer er nogle af de mest majestætiske skabninger på planeten. De er utroligt stærke, og deres størrelse og kraft gør dem perfekte til arbejde eller fornøjelse. Selvom de måske kræver en smule mere indsats at passe på end andre racer, er de det værd for deres loyale kammeratskab og fantastiske flotte udseende. Men tag […]
Read more

Lad en revisor tage over på regnskaberne

Det er ikke nogen hemmelighed, at der er mange, der sukker både længe og højlydt, når de skal have styr på virksomhedens regnskaber. Det er nemlig noget, der tager tid fra andre arbejdsopgaver, og så er det også noget, der kan være fyldt med fejl, idet der måske ikke hviler de rette kompetencer til varetagelse […]
Read more

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Search for: